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The Link Between Supply Chain and Financial Performance ________________________________________________________ By Robert D'Avanzo, Hans von Lewinski, and Luk N. Van Wassenhove -- 11/1/2003 A team of Accenture, INSEAD, and Stanford University researchers has drawn a statistical correlation between companies' financial success and the depth and sophistication of their supply chains. Specifically, the supply chain leaders are showing market-capitalization growth rates significantly higher than the industry average growth rate. In addition to that powerful supply chain-financial performance link, the team identified the best practices, challenges, metrics, and success factors that accompany a bottom-line-focused supply chain transformation. Le texte complet de l’article est en ligne : http://www.manufacturing.net/scm/index.asp?layout=articlePrint&articleID=CA373284
Banks derail Eurotunnel’s freight plan _____________________________________ Eurotunnel’s banks have declined to back the company's plan to launch a European rail freight service. In February, Eurotunnel announced plans to build a ?7 million terminal at Folkestone, UK and haul freight trains to Basle in Switzerland. (5/26/2004) Already owed ?6.4 billion, the company's banks reportedly refused to support the idea, only a month after French rebel directors ousted Eurotunnel’s board and took control of the company. The refusal is seen as a signal that bankers Citigroup, MBIA and Credit Agricole, will take a hard line in future debt restructuring negotiations. Last year, the beleaguered Eurotunnel posted a net loss of almost €1.9 billion (£1.25 billion). Investors have watched their investment drop 90% of its value since the shares were listed in 1987, as construction costs spiralled, revenues failed to meet forecasts, and debt reached €9 billion. Source : www.ey
Selon http://www.worldcargonews.com/ : Kühne & Nagel/EWS deal --------------------- Main port connectivity problems in the UK are driving non-traditional customers to intermodal rail. Kühne & Nagel has reached a 3-year agreement with EWS which will result in up to 200,000 container movements/year across the UK being switched from from road to rail. Kühne & Nagel, probably the world’s biggest NVOCC, uses rail-road combined transport in many countries around the world, but this is its first recourse to rail in the British Isles. “In response to the ever increasing volumes and demands of our customers we see rail as an effective alternative to complement traditional road haulage concepts,” said Peter Ulber, CEO of Kühne & Nagel UK and Ireland..
Communiqué de SEUR SEUR SA exerce son droit de préemption et s’associe à GeoPost pour l’achat de SEUR Madrid Le Conseil d’Administration de Seur SA, opérateur de logistique intégrale, leader du transport urgent, a signé l’accord d’exercer le droit de préemption pour l’achat de Seur Madrid, par la ratification du contrat par l’Assemblée Générale des Actionnaires de Seur SA. Une fois l’achat des actions de Seur Madrid finalisé, Seur SA laissera entrer Geopost dans le capital à hauteur de 60% de la société - à travers lequel elle a acquis Seur Madrid. Cette décision est la conséquence de la volonté de Seur SA de conserver dans ses franchises des partenaires industriels qui lui permettent de préserver son leadership en tant qu’opérateur de logistique intégrale et de transport urgent et de poursuivre sa croissance du CA annuel, qui est située à environ 10%. Conformément à cet objectif, Seur SA s’est associée à GeoPost dans la franchise de Seur Madrid en considérant qu’elle bénéfic
Espagne : La Poste française entre dans la course pour Seur L’équipe de direction de Seur est parvenu à un accord avec Geopost, filiale logistique du groupe français La Poste, afin d’éviter l’entrée dans le capital de la société de messagerie espagnole de deux sociétés à capital à risque, l’européen Bridgepoint et l’américain JP Morgan Partners. Ces dernières avaient obtenu le mois dernier un accord avec le fondateur de Seur, Justo Yufera, pour racheter la franchise de Madrid et 21,2 % du capital de la société. Mais les gestionnaires actuels ont réussi à convaincre La Poste française de se relancer dans la course pour l’acquisition de leur entreprise. Demain, vendredi 14 mai, aura lieu une assemblée générale extraordinaire des actionnaires, au cours de laquelle les 63 franchisés devront décider s’ils exercent ou non leur droit de préemption. Selon une estimation réalisée il y a deux ans par le groupe Santander Central Hispano, le groupe atteindrait une valeur approximative de 127 m
Truckers strike attempts to cripple Port of Oakland
Eurogate establishes JV with MSC, and announces record results for 2003 Eurogate and Mediterranean Shipping Company (MSC) have founded MSC Gate Bremerhave, a 50:50 joint venture that will operate a terminal at Eurogate Container Terminal Bremerhaven (CT I South). (5/10/2004) MSC Gate Bremerhaven will handle MSC’s container ships using a 600-metre quay (two berths). The terminal is scheduled to begin operation on October 1st, with an initial volume target of 400,000 containers per year, planned to increase to 600,000. Eurogate will be investing about €34 million in new equipment and the refurnishing of this section. Eurogate will provide the infrastructure and premises and lease them to MSC Gate on a long-term agreement, and will also rig six container cranes of post-panmax capacity and sell them to MSC Gate. MSC Gate has already ordered 20 new van carriers for delivery by October 1st. The managing director of the company will be Harry Mohns, presently sales director of
Greater Toronto Airport Authority's (GTAA) is out of control, says IATA and ATAC “Stakeholders deserve better than the Greater Toronto Airport Authority's (GTAA) appalling financial performance over the past year,” said Giovanni Bisignani, director general & CEO of the International Air Transport Association (IATA). “Airlines cannot continue to foot the bill for the airport's gross disregard of the industry-wide cost reduction. It is high time that the airport reins in costs and ends extravagance,” warned Bisignani. (5/6/2004) GTAA reported a 34% increase in operating costs for 2003 over 2002 and a budget overrun of 18%. “The GTAA is not only out of touch with fundamental industry realities, it's performance indicates an inability to comprehend even the most basic of business principles: controlling costs,” said Cliff Mackay, president of the Air Transport Association of Canada (ATAC). According to a joint statement issued by ATAC and IATA, the GTAA, contrar
Pollution atmosphérique en milieu urbain _________________________________ Deux rapports distincts sur l’impact sanitaire de la pollution atmosphérique viennent d’être publiés par l'agence française de sécurité sanitaire environnementale (afsse) (http://www.afsse.fr/) On peut les trouver sur le site de l’Agence : http://www.afsse.fr/afsse1024/menugauche.php?page=etude.php?id_et=25&titre_et=Pollution+atmosph%26eacute%3Brique+urbaine ___________________________________________________________________
Stratégies ferroviaires : D'après http://www.eyefortransport.com/ ------------------------------------------------- BNSF Logistics acquires Rite Choice Transport BNSF Logistics has acquired Rite Choice Transport, a Roland, Oklahoma-based 3PL company that specialises in serving the perishables and refrigerated market. (5/5/2004) The terms of the transaction were not disclosed. Rite Choice will be operated as a unit within BNSF Logistics’ Transportation Execution Services business. Penny Wright, one of the former owners of Rite Choice, joins BNSF Logistics as manager of Operations, reporting to Mica Jordon, Director of TES, South. Eric Wolfe, vice president and general manager, BNSF Logistics, said: “The acquisition of Rite-Choice further demonstrates our commitment to align BNSF Logistics with what our customers are demanding. We are pleased to add Rite Choice’s experience in the perishables and refrigerated market to our service offerings.” [BNSF Logistics
Assemblée Nationale Française ________________________ RAPPORT D'INFORMATION DÉPOSÉ en application de l'article 145 du Règlement PAR LA COMMISSION DES FINANCES, DE L'ÉCONOMIE GÉNÉRALE ET DU PLAN sur la mise en œuvre de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances, et T PRÉSENTÉ PAR MM. Michel Bouvard, Didier Migaud, Charles de Courson et Jean-Pierre Brard http://www.assemblee-nationale.fr/12/rap-info/i1554.asp _____________________________________________
Congestion Charging in London Monitoring Impacts Monitoring Second Annual Report This is the second in a series of annual reports describing the impacts of congestion charging in and around central London. It supersedes, updates and extends the material previously published by Transport for London (TfL), in June and October 2003, and in February 2004. http://www.tfl.gov.uk/tfl/cclondon/cc_monitoring-2nd-report.shtml _____________________________________________________
LKW-Maut Autrichienne.. vers une extension ? ____________________________________ D’après : http://www.truck-business.com/ L’Autriche veut taxer l’intégralité de son réseau routier Le ministre autrichien des Transports, Hubert Gorbach, a l’intention d’étendre la taxe kilométrique pour les poids lourds à l’intégralité du réseau routier national. La LKW-Maut autrichienne a été introduite avec succès le 1er janvier dernier sur les autoroutes et les voies rapides. Elle a en effet déjà rapporté quelque 190 millions EUR, réinvestis dans des travaux d’infrastructures. Mais, depuis lors, pas mal de véhicules circulent sur le réseau secondaire pour éviter les péages et créent ainsi de gros embarras dans le trafic. Aussi M. Gorbach a-t-il l’intention de rendre l’entièreté du réseau payant pour les poids lourds de plus de 3,5 tonnes. Selon lui, la législation européenne l’autorise à prendre une telle mesure. Il semble évident que l’ensemble du secteur du transport voit cette mesure d
Bridgepoint et JPMorgan Partners ont signé un accord définitif en vue d’acquérir Seur Madrid Cette acquisition met fin à un processus de sélection visant à trouver un investisseur soutenant le développement futur de SEUR. L’accord prévoit la cession de 100 % de Seur Madrid et une prise de participation de 21 % dans Seur SA. Selon Eyefortransport, le groupe Geopost était au rang des prétendants. SEUR Madrid affiche un CA de 115 millions d’Euros en 2003. Le Ca du groupe Seur est de 420 millions d’€. Commentaire du fondateur du groupe Seur : "This transaction culminates many years of hard work to create the Spanish leader of the express delivery market and paves the way towards a new stage of expansion and development for the SEUR Group. The new partners of SEUR Madrid have demonstrated during our talks their closeness and commitment to the philosophy that has governed the group since its inception and to the group's leadership position together with the strengthening
Rapport Hillmeyer : _______________ Ayant été abondamment cité... Remarques sur le rapport Hillmeyer J’ai découvert à la lecture du rapport Hillmeyer (Mission parlementaire sur le transport de marchandises), que celui-ci m’avait fait l’honneur de me citer abondamment, au point de me mettre en tête du hit parade avec plus de 20 citations. Sans doute dois-je cet honneur au fait d’avoir, depuis longtemps, travaillé sur les questions sur lesquelles on m’interrogeait. Pour autant, la méthode retenue, consistant à extraire des phrases d’un propos– parfois infidèlement - pour les juxtaposer à d’autres citations ne permet guère de retrouver le raisonnement, et a fortiori la thèse des auteurs. Des exemples nombreux pourraient être donnés, allant de la reproduction tronquée de mes propos sur l’Allemagne, à ceux relatifs au nanisme des transporteurs de lots, en passant par mes développements sur l’Espagne ou l’Italie. La méthode peut même créer l’illusion de points de vue contradi
France : Rapport Hillmeyer (rapport du député Francis Hillmeyer sur le transport routier de marchandises face à l’élargissement de l’UE) http://www.equipement.gouv.fr/Actualites/Rapports/rapportHillmeyer.zip _________________________________________________________
Article sur le Rhône sur VERTIGO _________________________ CHANGEMENTS ENVIRONNEMENTAUX, DERIVES ECOLOGIQUES ET PERSPECTIVES DE RESTAURATION DU RHONE FRANÇAIS : bilan de 200 ans d'influences anthropiques. Par JEAN- FRANÇOIS FRUGET En ligne : http://www.vertigo.uqam.ca/vol4no3/art15vol4no3/jean_francois_fruget.html En pdf : http://www.vertigo.uqam.ca/vol4no3/art15vol4no3/vertigovol4no3_fruget.pdf ____________________________________________________________
Communiqué de Stinnes Logistics (DB) “Last-Minute Freight for Rail Freight Savings ___________________________________ (Berlin, April 1, 2004) Effective immediately, Stinnes Freight Logistics will offer special terms for unused capacity in its individual wagon network. The new Last-Minute Freight Service is available for both existing and new customers requiring additional rail freight capacity. As of April 1, 2004, customers can visit the Stinnes website at www.stinnes.de/freightlogistics to retrieve information on Last-Minute Freight offers available at reduced prices. To this end, the system management of Freight Logistics - which optimizes freight transportation by individual wagon - has developed a set of instruments to analyze capacity utilization on individual wagon routes. It will thus be possible for the first time to set prices that reflect different levels of capacity utilization. "We are introducing this innovative service in order to motivate customers to mak
Le projet de Central Railway (un ligne fret entre Lille et Liverpool) a été rejeté par le Ministre des transports. Ce projet est en ligne en français à l’adresse : http://www.central-railway.co.uk/pdfs/resumeduprojet0303.pdf •La FTA apprécie peu cette décision (http://www.fta.co.uk/news/pressreleases/archive/20040329FTAhas.htm) ___________ Comuniqué officiel : News Release 2004/0031: 25 March 2004 GOVERNMENT ANNOUNCES DECISION ON THE CENTRAL RAILWAY FREIGHT LINE Transport Minister Kim Howells today announced that the Government has decided not to support Central Railway’s proposal for a Parliamentary Bill for a dedicated freight line that would link the Channel Tunnel with the North West of England. The Bill would have sought powers to build a £10 billion freight line that would have run from the Channel Tunnel to Liverpool, routed south of London and via Sheffield. The main reason for the decision is that Central Railway has not demonstrated to the Government
Eye for transport : The changing landscape of the logistics and transportation industries ______________ Worldwide, the transport and logistics services industry is in strategic chaos. Diverse factors, ranging from those that arise from the industry itself to other allied market forces, have set in an industry-wide value migration. The key functionality, i.e. transportation of goods, no longer exists in the traditional sense. What only a decade back had seemed a pure asset-play, has now turned into a maze of new and competing institutional and business enterprise models. Lire la suite sur : http://www.eyefortransport.com/index.asp?news=41149&nli=freight&ch= ___________________________________________________________________